tisdag 27 februari 2018

Mail från en känd författare ...

Hej!

För några veckor sedan läste vi i 2B ut en bok som heter "Önskestjärnan" av författarinnan Ingelin Angerborn.


Bildresultat för ingelin angerborn       Bildresultat för ingelin angerborn


Boken handlade om en flicka i barnens egen ålder och vad som hände en stjärnklar kväll då Astrid, som flickan i boken hette, fick se ett stjärnfall och råkade önska sig att bli en hund...

Barnen tyckte väldigt mycket om boken och sättet Ingelin skrev på dvs utifrån en hunds perspektiv. Boken innehöll mycket humor och många skratt. Därför önskade barnen i klassen att få skriva ett par rader till författarinnan och ställa lite frågor.

De frågade bl a om själva slutet på boken, om det kommer komma en fortsättning på "Önskestjärnan och vad den boken i så fall skulle heta, hur det är att vara författare, hur hon fick idén till boken osv.

Breven skickades iväg före lovet och redan igår fick vi svar från Ingelin Angerborn. Så här stod det i mailet:


"Hej alla i klass 2B!

Tusen tack för alla era härliga brev med fina ord och supersnygga teckningar!!! Vad kul att ni tyckte så mycket om min bok Önskestjärnan! Det gjorde mig jätteglad 😊

Många av er frågar om det kommer en fortsättning på Önskestjärnan. Det tror jag tyvärr inte att det gör, men man ska ju aldrig säga aldrig, så vi får väl se … Däremot har jag skrivit ganska många andra böcker som ni kanske skulle kunna gilla. T.ex. böckerna om Tilda, som alltid råkar trassla till det för sig. Den första boken om henne heter ”Om jag bara inte råkat byta ut tant Doris hund”. Eller kanske böckerna om Viking, Viktor och Vilma, som har en hemlig klubb tillsammans som de kallar ”Klant & Kompani”. Ni kan ju prova, så får ni se om ni gillar dem 😊 Och skulle jag få för mig att skriva en fortsättning på Önskestjärnan någon gång, så fick jag ju flera väldigt bra tips på vad den kan heta av er. Tack för tipsen!

Någon frågade var jag fick idén till boken ifrån, och som det oftast är för mig så var det nog från flera olika saker. Men kanske framför allt mina kvällspromenader med vår hund Gösta under den glittrande stjärnhimlen. Eller kanske har jag faktiskt, som någon av er föreslog, varit en hund i ett tidigare liv. Vem vet … 😊

Någon av er frågade också hur det är att vara författare. Det kan nog vara på väldigt många olika sätt, tror jag, men jag tycker för det mesta att det är ett väldigt roligt jobb. Jag får ju sitta och fantisera och hitta på historier mest hela tiden 😊 Men ibland är det förstås jobbigt också. Det är nog de flesta jobb ibland. Men gillar man att skriva och hitta på berättelser, så är det absolut ett jobb jag kan rekommendera!

Någon skrev också att jag verkar ha mycket självförtroende och fantasi. Kanske är det sant när det gäller fantasin, även om jag egentligen tror att alla har fantasi och att det mer handlar om att våga släppa fram den. När det gäller självförtroendet är det tyvärr inte riktigt lika sant, men jag jobbar med det och som tur är så går det ju att ändra sig 😊

Ha det nu så jättefint allihop och tack än en gång för alla era fina brev!
Många kramar från Ingelin (och Astrid 😉)"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar