fredag 2 februari 2018

Vecka 6

Hej!

Händer vecka 6: 

Den här veckan påbörjas utvecklingssamtalen.

Mån 5/2: Genomgång och utdelning av läsläxan kapitel 15, "En nalles irrfärder" sidan 86-90. Bibliotek på fm för 2A.


Tis 6/2: Bibliotek på fm för 2B.


Ons 7 /2: Friluftsdag i Varbergs Ishall. Se info nedan!


Tors 8/2: 


Fre 9/2: Uppföljning av läsläxan kap 15, "En nalles irrfärder" sidan 86-90.   



Angående friluftsdag i Varbergs ishall onsdagen den 7 februari

Vi samlas i klassrummen som vanligt kl. 7:45 och går från skolan ca kl. 9.00. Vi är tillbaka kl. 13.20. 
Det finns möjlighet att låna lite utrustning på plats, men ni som har eller kan låna, tar självklart med er det. Hockey/bandyklubbor samt puck/bandyboll är ok att ha med sig, men tänk på att vi går. Då vi kommer att vara borta större delen av dagen behöver eleverna ha med sig egen lunch, om ni inte har anmält att ert barn skall ha det från skolan. Eftersom vi går, packa gärna i en ryggsäck som är lätt att bära.

Lämpligt att ha med sig är: 
* Varma och gärna rena ytterkläder (eftersom annars kan lera och smuts hamna på isen) 
* Varma och extra sockar och vantar 
* Sittunderlag 
* Lunch och fika (ej nötter, godis, kakor och läsk) 
* Dricka, gärna varm och kall 
* Skridskor 
* Hjälm och vantar är obligatoriskt på isen. 
Om du som förälder vill följa med, så är du varmt välkommen. Meddela gärna någon av personalen.

Lite bilder och inslag från veckan som gått ...

SO: Inför besöket vid Bolse-stugan arbetade vi och jämförde hur människor bodde förr jämfört med nu. Här syns elevernas jämförelser.



Vi hade en mysig och intressant fredag fm uppe vid Bolse-stugan, där Ann-Marie (vår guide och tidigare kollega till Sofie & Victoria på Påskbergsskolan) klassvis berättade om Bolse-stugan (en ryggåsstuga från 1700-talet) och visade upp olika föremål. Upptill det hade vi gemensam fruktstund på en stor äng och lek!


 

 



NO: Barnen har fått testa och experimentera vidare med olika material. I veckan som gått handlade det om magnetism dvs om olika föremål är magnetiska eller ej. Eleverna fick först ställa hypoteser (vad de tror), därefter skriva ner sitt resultat och till sist dra en slutsats av sitt resultat.



Vi har också arbetat med kronologi (att kunna berätta saker i en viss ordning) och variation av olika tidsord (först, sedan, därefter och till sist) och repeterat grodans livscykel. Alla barn var på det klara med att bara använda ordet "sen" inte blev särskilt lyckat i skriven text!



Ma: Nu tränar vi vidare i matematiken med metoden uppställning, men nu med växling. Vi arbetar med konkret material för att sedan gå till det abstrakta.

Eleverna börjar bli vana att prata matematik och fler vill gå fram och förklara hur de har tänkt, att göra fel eller misstag är en tillgång för lärandet. Då får vi ju mer att diskutera!

  

Några barn har även fått träna på och visa upp olika sätt att dela upp talet 60 och siffran 6 på!

 

Sv: Barnen har under veckan som gått fått träna sin läsförståelse av innehållet i läsläxan genom att använda sig av en berättelsekarta. Berättelsekartan är indelad i fyra fält/rutor med rubrikerna "karaktärer" (personer/figurer), "miljö" (plats, där handlingen utspelar sig), "Problem" (dilemma, händelse/er) och "lösning" (hur problemet/dilemmat/händelse/r hanteras).

  

Barnen fick även prova att använda sig av berättelsekartan vid eget berättelseskrivande.

 

 





Vidare har vi arbetat med att utveckla vårt språk (ordförråd) genom att beskriva ord med andra ord i par.

 

Nu under våren läggs det större fokus på förståelsen av det lästa dvs läsförståelse. Därför tränar t ex barnen på att parläsa en gemensam bok högt och får arbeta med olika slags tillhörande frågor och uppgifter med hjälp av sina iPads.



Bild: Så här snygga blev barnens egentillverkade bildunderläge. Nu är de inplastade och klara för att användas!



Eng: Barnen har blivit grymt duktiga på att prata på engelska. Här tränas dialoger för fullt!

 

Musik: Veckan avslutades med en musiklektion om känslor, barnen fick ta ställning till hur olika låtar kan förknippas med olika känslor. Det ryckte rejält i barnens kroppar. En härlig avslutning på veckan!



 


Lite spännande nyheter ...

Mellan sportlovet och påsklovet kommer vi att arbeta med ett skapande skola- projekt i årskurs 2. Vi har ansökt om pengar och blivit beviljade. Projektet kallar vi för "Bild- och "Textvärldar". Vi kommer att samarbeta med författarinnan och illustratören Sassa Buregren. Hon kommer till oss vid några heldagstillfällen. Mer vill vi inte avslöja än så länge. Gå gärna in och läs mer om henne på sassa.buregren.se!

Foto: Malin Arnesson

Slutligen ... Hanna är nu tillbaka. Jippi!!! Hon ska sakta men säkert trappa upp efter sin sjukskrivning och kommer att jobba framförallt på förmiddagarna under veckorna fram till sportlovet, upptill att Ulrika Broms och Marianne är i 2A!

Vi ser fram emot en härlig vecka!


/Sofie, Victoria, Marianne, Ulrika och Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar